Masculinity, Matrilineality and Transnational Marriage

Patcharin Lapanun and Eric C. Thompson

บทคัดย่อ


การศึกษาการแต่งงานข้ามชาติมักให้ความสำคัญกับผู้หญิงและผู้ชายที่อยู่ภายใต้ความ สัมพันธ์นี้ ในขณะที่ละเลยประสบการณ์ของผู้ที่ไม่ได้เข้าสู่ความสัมพันธ์ลักษณะนี้แต่มี อิทธิพลและได้รับผลกระทบจากการแต่งงานดังกล่าว บทความนี้ให้ความสนใจศึกษา ผู้ชายอีสาน โดยมุ่งตอบคำถามว่าการแต่งงานข้ามชาติมีอิทธิพลและส่งผลต่อการปรับ เปลี่ยนอัตลักษณ์และอัตวิสัยความเป็นชายอย่างไร รวมทั้งอธิบายพลวัตการเปลี่ยนแปลง ความเป็นชายที่เกิดขึ้นในบริบทของสังคมอีสานซึ่งเป็นสังคมมาตาลัย และมีความสัมพันธ์ หญิงชายในลักษณะที่ให้ความสำคัญกับฝ่ายชาย การศึกษาใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ โดยเก็บข้อมูลสนามระหว่างปี 2559-2560 ในหมู่บ้านแห่งหนึ่ง ของจังหวัดขอนแก่น ผลการศึกษาพบว่าการแต่งงานข้ามชาติที่เกิดขึ้นในปัจจุบันก่อให้เกิดความท้าทายใหม่ ต่อความเป็นชายในอีสาน กล่าวคือ การให้ความสำคัญกับอุดมการณ์หาเลี้ยงครอบครัว อันเป็นบทบาทหลักของผู้ชายที่สังคมคาดหวัง และ “พฤติกรรมลูกผู้ชาย” การเผชิญและ ต่อรองกับการเปลี่ยนแปลงที่เกิดขึ้นของผู้ชายอีสานได้รับอิทธิพลและถูกจำกัดโดยเงื่อนไข ทางเศรษฐกิจ สังคม และความลักลั่นไม่สอดคล้องกันของอุดมการณ์หาเลี้ยงครอบครัวและ หลักการของสังคมมาตาลัยเกี่ยวกับความสัมพันธ์และสถานะของหญิงและชาย นอกจากนี้ บทความนี้เผยให้เห็นว่าการแต่งงานข้ามชาติก่อให้เกิดการผลิตซ้ำความสัมพันธ์เชิงอำนาจ ที่สร้างอภิสิทธิ์แก่เพศชาย เอื้อให้ผู้ชายอ้างเหตุผลสนับสนุนข้อบกพร่องในการปฏิบัติตาม อุดมการณ์หาเลี้ยงครอบครัว

คำสำคัญ: ความเป็นชาย, สังคมมาตาลัย, การแต่งงานข้ามชาติ, ผู้ชายอีสาน

ABSTRACT


Studies of transnational marriage tend to focus on the women and men engaged in these relationships, while ignoring the experiences of those who are not involved in, but who influence and are affected by such marriages. This article focuses on Thai men in Isan (the Northeast region) who are not engaged in these marriages and explores how transnational marriage has affected or altered masculine identities and subjectivities and how local men have negotiated the ongoing changes. It also discusses the dynamics of masculinities taking place in the context of matrilineality and patriarchal gender relations in Isan communities where these marriages are embedded. Qualitative research methodology was employed and fieldwork was conducted in 2016-1017 in an Isan village in Khon Kaen province. The findings show that the current transnational marriages have brought new challenges to Isan masculinities by highlighting male breadwinner ideals and ‘masculine culture’ practices. The ways in which village men have articulated and negotiated these changes are influenced and constrained by socio-economic conditions as well as by breadwinner ideals and matrilineal cultural principles regarding gender relations and status. The article also reveals that transnational marriages have reproduced patriarchal gender privilege, allowing local men to justify their incompetence in adhering to breadwinner ideals.

Keywords: masculinity, matrilineal society, transnational marriage, Isan men

KEYWORDS


ความเป็นชาย; สังคมมาตาลัย; การแต่งงานข้ามชาติ; ผู้ชายอีสาน; masculinity; matrilineal society; transnational marriage; Isan men;

FULL TEXT:


pdf